Talisman: Magia i Miecz (recenzja)

„Talisman: Magia i Miecz” to już gra-legenda, na której pierwszych edycjach wychowało się całe pokolenie graczy. Moja przygoda z tą planszówką rozpoczęła się dwa lata temu, ale nadal należy ona do moich ulubionych i nic nie wskazuje na to, by mogła mi się znudzić.


Cel gry
Każdy z graczy wciela się w jednego z Poszukiwaczy Przygód, którzy wędrując przez trzy krainy Magii i Miecza, dążą do zdobycia Korony Władzy. By po nią sięgnąć muszą dysponować wystarczająco dużą siłą i potężną mocą, a także zdobyć przyjaciół i odpowiedni oręż.

Duża plansza jest w widoczny sposób podzielona na trzy Krainy:
Zewnętrzną, Środkową i Wewnętrzną

Zawartość pudełka 
Najnowsza wersja gry, którą posiadam, wydana przez Galaktę, różni się graficznie od poprzednich i to na niej właśnie się skupię.

W dużym, solidnym pudełku, które niejedno powinno przetrzymać, znajduje się:
1 plansza
1 instrukcja
14 kart Poszukiwaczy
104 karty Przygód
24 karty Zaklęć
28 kart Ekwipunku
4 karty Talizmanów
4 karty Ropuch
4 karty Charakteru
18 plastikowych figurek
6 sześciościennych kości
40 żetonów Siły
40 żetonów Mocy
40 żetonów Życia
30 sztuk złota
36 żetonów Losu

Jakość wykonania poszczególnych elementów jest po prostu rewelacyjna – poczynając od grubej składanej planszy, poprzez grafiki na kartach Poszukiwaczy i kartach Przygód, a na figurkach i kostkach kończąc. Zdecydowanie na plus należy także zaliczyć poręczną i wygodną wypraskę, która pozwala utrzymać wszystkie elementy w porządku.

Porządna wypraska pozwala utrzymać porządek w pudełku
Rozgrywka
Przed rozpoczęciem gry, każdy z graczy losuje jedną z kart postaci i zgodnie z zawartą na niej instrukcją kompletuje swoje wyposażenie – żetony Siły, Mocy, Życia i Losu, monety oraz ewentualne zaklęcia, które przydadzą się do kupienia m.in. broni. Każda z postaci dysponuje także odrębną figurką, którą gracy będzie poruszać się na planszy.

Karta postaci i przypisane jej podstawowe żetony
Sama rozgrywka jest dosyć prosta, ale z pewnością nie nudna. Gracze kolejno rzucają kośćmi i przesuwają się po planszy zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. Na początku wędrują po zewnętrznej, stosunkowo bezpiecznej krainie. W zależności od pola, na jakie trafią, mają do wyboru losowanie karty Przygody lub wstąpienie do jednego ze stałych miejsc – Miasta, Wioski, Cmentarza, Gospody lub Kaplicy.

Najlepszym pomysłem jest losowanie kart Przygody, które umożliwiają wzmocnienie postaci. Można trafić zarówno na darmowe mieszki złota i przyjaciół, których zdolności pomogą w kolejnych turach, ale także na wrogów, których należy pokonać stając z nimi do walki. Jeśli gracz zwycięży, przejmuje kartę wroga, a następnie po uzbieraniu ich odpowiedniej ilości, może wymienić je na punkty siły lub mocy. Jeśli przegra, traci niestety życie, a wróg pozostaje na danym polu czekając na innego Podróżnika.

Karty Przygód - wrogowie, nieznajomi, zdarzenia i miejsca
Gdy postać jest już wystarczająco „przypakowana”, pora przedostać się do Krainy Środkowej, gdzie jest już nieco trudniej bezproblemowo zbierać kolejne punkty Mocy i Siły, ale tempo gry przyspiesza. A na zakończenie czeka Kraina Wewnętrzna, gdzie krew się leje i gdzie przetrwają tylko najsilniejsi. To właśnie tutaj , w jej centrum trzeba będzie stoczyć walkę o Koronę Władzy. Kto ją zdobędzie, wygrywa oczywiście całą grę.

Podsumowanie
Właściwie całość mogę podsumować w trzech słowach: gra jest genialna. Dzięki czternastu kartom Podróżników dysponujących różnymi mocami i umiejętnościami, rozgrywka za każdym razem może być zupełnie inna. 

Jedynym drobnym minusem jest duża losowość, która może zaważyć na wyniku gry – nie mamy w końcu wpływu na to, jaką postacią będziemy grać, jakich przyjaciół znajdziemy wśród kart Przygody, ani na jakich wrogów trafimy, a o wielu – a właściwie niemal wszystkich - sprawach będzie decydował rzut kością. Przemyślaną grą można jednak zrekompensować i nadrobić wiele niedogodności, a rozgrywka jest dzięki temu jeszcze ciekawsza.

Figurki graczy
Gra przeznaczona jest dla dwóch do sześciu graczy, przy czym z każdą kolejną osobą czas rozgrywki się wydłuża. W dwie osoby można ją rozegrać w niecałe 1,5 godziny, natomiast przy pięciu-sześciu graczach może to zająć nawet ponad pięć godzin.

Przedstawiona powyżej gra to jedynie podstawa. Dostępnych jest dwanaście dodatków, dzięki którym można rozbudować planszę, wprowadzić nowe postaci i karty Przygody. Na początek warto jednak dobrze poznać wersję podstawową i z pewnością przez długi czas zapewni Wam ona doskonałą rozgrywkę.

Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: od 12 lat
Czas gry: 2 godziny i dłużej
Wydawca: Galakta
Projektant: John Goodenough, Robert (Bob) Harris

Komentarze

  1. O raany ile ja godzin spędziłem przy tej grze :D Kumpel ma wszystkie dodatki, więc zarwaliśmy wiele nocek na zdobycie Korony Władzy ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamil, ja tak samo! Gra jest świetna, a co najważniejsze wygrana wcale nie taka łatwa. Może i jest w tym duża losowość, ale nie zmniejsza to przyjemności z grania :)

      Usuń
    2. A który dodatek polecacie na początek?

      Usuń
    3. Z małych Panią Jeziora, z dużych Góry :D

      Usuń
  2. Po takiej recenzji, mogę zostać poszukiwaczem przygód!

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja grałam w "Magiczny Miecz" :) Do tej pory mam wszystkie dodatki! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Już dawno nie grałam w tak rozbudowaną planszówkę. Chyba zostanę niedługo poszukiwaczem przygód :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz