"7 Cudów Świata" (recenzja gry)

Świątynia Artemidy w Efezie, Kolos Rodyjski, Piramidy w Gizie, a może Wiszące Ogrody Semiramidy – który z Siedmiu Cudów Świata wybierzesz? Jeśli chciałbyś wcielić się w legendarnego budowniczego i postawić jedną z najsłynniejszych budowli świata starożytnego, a jednocześnie zapewnić sobie i swoim znajomym doskonałą rozrywkę, gra „7 Cudów Świata” jest właśnie dla Ciebie.


Cel gry
Każdy z graczy dysponuje planszą jednego z Siedmiu Cudów Świata, które może rozbudowywać na trzech poziomach, a dookoła niego stawiać inne budowle. Trzy kolejno rozgrywane Ery pozwalają na zdobywanie kolejnych surowców, monet i punktów. Wygrywa gracz, którego suma wszystkich punktów na koniec III Ery będzie najwyższa.

Opakowanie i zawartość
W dużym, wręcz gigantycznym pudełku (które swoją drogą prezentuje się świetnie, ale zajmuje zdecydowanie zbyt dużo miejsca) znajdują się:
·         7 plansz Cudów Świata
·         7 kart Cudów Świata
·         49 kart I Era
·         49 kart II Era
·         50 kart III Era
·         42 żetony Konfliktu
·         20 monet o wartości 3
·         30 monet o wartości 1
·         1 notes punktacji
·         1 instrukcja
·         2 karty wariantu dla 2 graczy



Zarówno plansze Cudów, jak i karty zachwycają grafikami. Wszystkie elementy wykonano bardzo solidnie, ale karty warto włożyć w foliowe koszulki, bo po kilku rundach niektóre z nich noszą już drobne ślady zużycia. Ciekawym pomysłem jest także dołączenie do gry specjalnego notesu, który ułatwia sumowanie punktów na koniec gry.


Instrukcja
Na pierwszy rzut oka instrukcja może przerazić swoją objętością – dostajemy do ręki 12 stron dość sporego formatu. Same zasady gry wyjaśnione są jednak bardzo przejrzyście i, co tu dużo ukrywać, są banalnie proste. Jedyny problem na samym początku przygody z grą stanowi zapamiętanie wszystkich symboli znajdujących się na kartach. Pomocna jest tutaj ściąga przygotowana przez wydawnictwo – jednostronicowy skrócony spis zasad i opis symboli.


Rozgrywka
Gra toczy się podczas trzech następujących kolejno Er. Do każdej z nich wykorzystuje się inny zestaw kart, które z każdym kolejnym etapem przedstawiają coraz bardziej zaawansowane budynki i źródła surowców. Każda Era składa się z sześciu rund, więc cała rozgrywka to zaledwie osiemnaście rund, dzięki czemu trwa ona zaledwie 30-40 minut.

Na początku każdej Ery wszyscy gracze dostają do ręki po 7 kart. Następnie każdy z nich wybiera jedną kartę, a resztę odkłada na bok. Gdy wszyscy wybrali już swoje karty, jednocześnie przystępują do wykonania jednej z trzech akcji – postawienia budynku, ułożenia jednego z elementów Cudu lub odrzucenia karty w zamian za 3 monety. Następnie każdy z graczy sięga po karty odłożone wcześniej przez sąsiada i spośród nich wybiera jedną, a pozostałe odkłada na bok. I tak dalej, aż do zagrania szóstej tury, która kończy daną Erę.

Dzięki nieustannemu przekazywaniu sobie kart, do gry wkrada się nutka niepewności, która nie pozwala na układanie długofalowej strategii. Gdy mamy w ręku kilka kart, które nam odpowiadają, możemy użyć tylko jednej i liczyć na to, że pozostałe jeszcze do nas wrócą w kolejnych turach. Z drugiej jednakże strony, daje to możliwość blokowania przeciwnika poprzez wykorzystywanie lub odrzucanie kart, które mogłyby przynieść mu korzyści. Co ważne, do zwycięstwa nie jest wcale koniecznie ukończenie swojego Cudu, można zdobyć wystarczającą ilość punktów dzięki pozostałym budynkom.


Wariant dwuosobowy
Gra przeznaczona jest dla 2-7 osób, przy czym wariant dwuosobowy wymaga pewnego zmodyfikowania reguł. Do akcji wkracza wtedy wirtualny trzeci gracz, za którego decyzje podejmują naprzemiennie oboje gracze. Należy także skorzystać z mniejszej liczby kart w taki sposób, by każdy otrzymał ich po siedem na rundę. Pozostałe reguły pozostają bez zmian – każdy gracz wybiera jedną kartę, a resztę przekazuje przeciwnikowi, i tak aż do rozegrania 6 tur.

Podsumowanie
„7 Cudów Świata” to dynamiczna i lekka gra towarzyska z niewielkimi elementami strategii. Świetnie nadaje się zarówno dla dwojga graczy, jak i dla znacznie liczniejszej grupy. Jednocześnie może w nią grać nawet siedem osób, dzięki czemu bardzo dobrze sprawdza się jako gra towarzyska. Serdecznie polecam!

Liczba graczy: 2-7 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 30 minut 
Wydawca: Rebel.pl
Projektant: Antoine Bauza

Za egzemplarz gry do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Gier Rebel.

Komentarze

  1. Brat mi o niej opowiadał i bardzo chwalił. Może się pokuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdyby nie to, że znowu sromotnie przegrałem, byłaby spoko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na razie się nie skuszę, ale może w przyszłości, jak najdzie mnie na nią ochota:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejna fantastyczna gra u ciebie, no, ale to było do przewidzenia :D

    OdpowiedzUsuń
  5. od dawna przymierzam sie do zakupu gry planszowej z prawdziwego zdarzenia, niestety na zamiarach sie kończy, nie mogę sie zdecydować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "7 Cudów" to dobry wybór, ale dlaczego planszowa? Może karcianka będzie lepsza? :)

      Usuń

Prześlij komentarz